Mariëlle van den Bergh werkt als beeldend kunstenaar met zeer uiteenlopende materialen en technieken. Vorig jaar voltooide ze een grote opdracht in de openbare ruimte: de Vulkaan van Nunspeet, waarin 3000 kilo klei, 7 m² glas en 100 LEDS verwerkt zijn. Overdag zijn de kleurrijke glazuren van het kunstwerk te bewonderen, terwijl ’s nachts de vloeiende lavalagen (in geslumpt glas uitgevoerd) op spectaculaire wijze oplichten.
Bij Beeldentuin De Stegge is dit jaar een ander keramisch werk te zien: Flower Tower. Het werk is tijdens een residency in het Shigaraki Ceramic Cultural Park in Japan gemaakt en bestaat uit een opengewerkte toren, opgebouwd uit twee soorten klei. De rood- en witbakkende klei zijn door elkaar gemengd en beschilderd met traditionele Japanse glazuren, die op de rode klei een ander effect geven als op de witte. Hierdoor ontstaat een interessante huid. Shigaraki is een Japans bergdorp, waar al eeuwen lang keramisten wonen en waar de kennis van generatie op generatie is doorgegeven.
De ervaringen in Japan werden verder uitgewerkt in een kunstenaarsboek en in een ander materialen zoals textiel. Zo ontstonden er wandtapijten met een landkaart van Japan en een uitbarstende vulkaan. Ook thema's uit het dagelijkse leven komen terug in de wandtapijten van de kunstenaar.
Behalve keramiek is er ook een kunstwerk met glas te zien bij De Stegge, Kwallenzee. In het reliëf van RVS, de staalgrijze zee, dansen vrolijke glazen kwallen. De kunstenaar combineert glas graag met andere materialen, soms zelfs met textiel. Op dit moment bekwaamt ze zich in het brandschilderen van glas en thema's van alledag worden door de kunstenaar geschilderd en in forse glazen platen gebrand